YOGA HOME

      ΑΝΑΠΝΟΗ    

 

 

 

Φτωχή αναπνοή (overbreathing)

Υπερβολικά γρήγορη αναπνοή

Δημιουργεί έλλειψη οξυγόνου

 

 

Η Γιόγκα στην Αθήνα www.yogainathens.gr "Yoga in Athens" παρουσιάζει τη Φτωχή Αναπνοή  και τρόπους για την απελευθέρωση της

 

 

Με τι μοιάζει: Την αναγνωρίζουμε συνήθως μόνο στην ακραία εκδήλωση της, αλλά μπορεί να είναι χρόνια και ύπουλη. Όταν είμαστε σε ηρεμία ο ρυθμός της αναπνοής μας είναι κανονικά 13 ανάσες το λεπτό (breaths per minute, BPM) σύμφωνα με τον Δρ. Robert Fried, συγγραφέα του βιβλίου The Breath Connection (H Υπόθεση της Αναπνοής). Οι άνδρες συνήθως αναπνέουν λίγο πιο αργά (12 με 14 BPM) ενώ οι γυναίκες συνήθως με λίγο πιο γρήγορο ρυθμό (14 με 15 BPM). Στον τύπο αυτής της αναπνοής αναπνέουμε πολύ γρήγορα άσχετα με το τι κάνουμε εκείνη τη στιγμή. Ο τύπος αυτός της αναπνοής είναι η φυσική συνέπεια της αναπνοής από το στήθος και παρουσιάζει όλα τα συμπτώματα αυτού του τύπου.

   Οι περισσότερες μορφές περιορισμού της ανάσας παρουσιάζουν μερική σύσπαση του διαφράγματος. Όταν το διάφραγμα δεν μπορεί να κατέβει εντελώς κατά την εισπνοή, περιορίζεται ο χώρος μέσα στο στέρνο όπου μπορούν να διασταλούν οι πνεύμονες. Με αυτόν τον περιορισμό της δυνατότητας των πνευμόνων, παίρνουμε λιγότερο οξυγόνο με κάθε αναπνοή. Οι περισσότεροι αντισταθμίζουν αυτή την έλλειψη οξυγόνου αυξάνοντας τον αριθμό αναπνοών που παίρνουν ανά λεπτό.

 

Τι κάνει στο σώμα/ στο μυαλό: Το πρώτο πράγμα που συμβαίνει όταν αναπνέουμε υπερβολικά γρήγορα είναι ότι χάνουμε την απαραίτητη ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από το σώμα. Μπορεί να γνωρίζουμε ότι το σώμα χρειάζεται οξυγόνο για να επιβιώσει, αλλά χρειαζόμαστε επίσης διοξείδιο του άνθρακα. Το διοξείδιο του άνθρακα είναι βασικό συστατικό που βοηθά στην διατήρηση της σωστής αναλογίας οξέων-βάσεων (αλκαλικότητας) στο σώμα (pH περίπου 7.40). Οι παραμικρές αλλαγές στο πε-χα του σώματος μπορούν να προκαλέσουν έντονες μεταβολές στους ρυθμούς των χημικών αντιδράσεων στα κύτταρα, άλλες να τις επιταχύνουν και άλλες να τις επιβραδύνουν. Όταν το σώμα χάνει υπερβολική ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα ο μεταβολισμός αλλάζει από όξινος σε αλκαλικό. Όταν μειώνεται το CO2 κάτω από τα κανονικά επίπεδα (και αυξάνει η αλκαλικότητα) επηρεάζονται τα ακόλουθα συστήματα του οργανισμού:

·        Οι εγκεφαλικές αρτηρίες: Σφίγγονται οι αρτηρίες του εγκεφάλου, μειώνοντας τη ροή αίματος επομένως και την οξυγόνωση των ιστών του εγκεφάλου.

      Συνήθη συμπτώματα : πονοκέφαλος, έλλειψη συγκέντρωσης.

·        Αιμογλοβίνη και συγκράτηση οξυγόνου: Η αιμογλοβίνη, το μόριο των ερυθρών αιμοσφαιρίων που διακινεί το οξυγόνο θα έχει την τάση να συγκρατεί το οξυγόνο παρά να το διοχετεύει στους ιστούς. Αυτό ίσως διαιωνίζει το σχήμα της φτωχής αναπνοής (hyperventilation), το σώμα συνεχώς παίρνει λιγότερο οξυγόνο από αυτό που χρειάζεται.

     Συνήθη συμπτώματα: ζάλη, κομμένη ανάσα.

·        Αρτηρίες του σώματος: Οι αρτηρίες στο σώμα συσφίγγονται με αποτέλεσμα την μειωμένη ροή του αίματος στα άκρα.

     Συνήθη  συμπτώματα: κρύα χέρια και πόδια.

·        Μυς και νεύρα: Η αύξηση της αλκαλικότητας προκαλεί και αύξηση της ποσότητας ασβεστίου που εισέρχεται στους μυς και τα νεύρα και τους προκαλεί υπερκινητικότητα

     Συνήθη συμπτώματα: μυϊκή ένταση.

·        Νευρικό σύστημα: Τα χαμηλά επίπεδα του διοξειδίου του άνθρακα γενικά έχουν σαν αποτέλεσμα την αύξηση της ερεθιστικότητας του νευρικού συστήματος. Τα νεύρα μπορεί να ερεθιστούν τόσο πολύ που αντιδρούν αυτόματα και επαναληπτικά χωρίς να δέχονται τα αντίστοιχα ερεθίσματα.

     Συνήθη συμπτώματα: βιαστικές ή άσχετες αντιδράσεις, υπερβολική αντίδραση σε μικρά προβλήματα.

     Στη πραγματικότητα ο κατάλογος από τα συμπτώματα που σχετίζονται με την hyperventilation είναι μεγάλος. Ενδεικτικά: χρόνια κούραση, εξάντληση, αύξηση καρδιακών παλμών, υπερβολικά γρήγορος σφυγμός, ζάλη και ενοχλήσεις στην όραση, μουδιάσματα και μυρμηγκιάσματα στα μέλη, κομμένη ανάσα, χασμουρητό, πόνος στο στήθος, κόμπος στο λαιμό, κράμπες και ακαμψία, άγχος, αϋπνία και εφιάλτες, έλλειψη συγκέντρωσης και κενά μνήμης  και -δεν πρέπει να  παραξενεύει- το αίσθημα ότι χάνουμε τον εαυτό μας.

 

Πώς θα το καταλάβετε: Προσπαθήστε να τραβήξετε το στομάχι προς τα μέσα και πάνω και να εισπνέετε ψηλά στο στήθος. Ο θώρακας (κλειδοκόκκαλα) θα κινηθεί προς τα πάνω και προς τα κάτω χωρίς πλευρική διάσταση. Σας είναι αυτό οικείο ή όχι;

  Αν μετρήσετε πόσες ανάσες παίρνετε, αυτό μπορεί να σας δώσει μια παραπλανητική  ιδέα σχετικά με το αν αναπνέετε υπερβολικά γρήγορα αλλά δεν είναι ακριβής μέθοδος επειδή κατά πάσα πιθανότητα θα προσπαθήσετε ασυναίσθητα να αναπνέετε πιο αργά. Πιο χρήσιμο θα ήταν κατά την διάρκεια της ημέρας να ρίχνετε μια ματιά στην αναπνοή σας και να νοιώθετε αν ανασαίνετε πιο γρήγορα από ότι πραγματικά χρειάζεστε για το είδος της προσπάθειας που κάνετε. Μη σας φανεί παράξενο, ίσως παρατηρήσετε ότι ο ρυθμός της αναπνοή σας είναι σε επιτάχυνση ακόμα και στις πιο ήρεμες δραστηριότητες.

   Άλλοι βοηθητικοί τρόποι: Αφήνετε την εκπνοή σας να ολοκληρωθεί ή βιάζεστε να πάρετε την επόμενη ανάσα; Υπάρχει μια μικρή παύση στο τέλος της εκπνοής; Τραβάτε εσείς την εισπνοή μέσα στο σώμα ή την αφήνετε να ακολουθήσει ελεύθερα την πορεία της; Όλα αυτά είναι ενδείξεις ότι η αναπνοή σας είναι πιο γρήγορη από όσο χρειάζεται. Μπορεί επίσης να αναστενάζετε ή να χασμουριέστε συχνά για να συμπληρώνετε τη ρηχή ανάσα σας.

   Ι.Κένης δάσκαλος γιόγκα και διαλογισμού

Επικοινωνία και Ερωτήσεις ΕΔΩ & MAIL: info@yogainathens.gr

.

σελίδες σε συνέχειες για να ανοίξετε και να ελευθερώσετε τη δική σας αναπνοή

<<Εκπνοή  1    3     5   6     8   9   10   11   12   13   14   15   16   17  +  1   2   3   4   5   6  Εισπνοή>>

<<Πώς είναι η αναπνοή από το στήθος  YOGA HOME  Πώς να βελτιώσετε την φτωχή αναπνοή>> 

ΑΝΑΠΝΟΗ

 top//επάνω

.