YOGA HOME

 

         ΑΝΑΠΝΟΗ       

     Αναπνοή από το στήθος:

.   .

 

Με τι μοιάζει: Η αναπνοή από το στήθος είναι ένα αντανακλαστικό που γίνεται αυτόματα όταν απότομα ξαφνιαστούμε ή φοβηθούμε (όπως όταν κάποιος μας ορμήσει). Μας κόβεται η αναπνοή, τραβάμε το στομάχι προς τα μέσα και ανασαίνουμε ψηλά στο στήθος. Το ανασήκωμα του στομαχιού και του δαπέδου της λεκάνης εμποδίζουν εντελώς το διάφραγμα να κατέβει στην εισπνοή. Επειδή δεν μπορούμε να πάρουμε τον αέρα που χρειαζόμαστε, ίσως μας φανεί ακόμα πιο δύσκολο να τραβήξουμε μέσα μας τον αέρα. Όσο περισσότερο προσπαθούμε τόσο λιγότερο αέρα παίρνουμε.

 Όσοι αναπνέουν με το στήθος περιορίζουν την κίνηση της αναπνοής στην κοιλιακή χώρα, και αναγκάζουν την αναπνοή να γίνεται ψηλότερα στο στήθος χρησιμοποιώντας τους δευτερεύοντες μυς της αναπνοής. Ο τρόπος αυτής της αναπνοής συνήθως γίνεται με κίνηση των ώμων προς τα επάνω στην εισπνοή και προς τα κάτω στην εκπνοή αλλά σε όλες τις φάσεις της αναπνοής οι ώμοι μένουν σε ένταση. Η αναπνοή στο στήθος δεν είναι απαραίτητα παθολογική. Στην ελεύθερη αναπνοή, βλέπουμε το στήθος, τους ώμους και το σύνολο του σώματος να κινούνται ελαφρά με την εισπνοή. Στην πλήρη αναπνοή νοιώθουμε μία ταυτόχρονη και σφαιρική αίσθηση σε όλο το σώμα. Αυτό δεν συμβαίνει αν περιορίζουμε την κίνηση κάπου αλλού.

Τι κάνει στο σώμα/ στο μυαλό: Όταν αναπνέουμε από το στήθος χρησιμοποιούμε τους δευτερεύοντες αναπνευστικούς μύες αντί για τους πρωτεύοντες. Στην αποτελεσματική αναπνοή, βασιζόμαστε κυρίως στο διάφραγμα (ένα φυσερό για το σώμα), τους μύες που βρίσκονται ανάμεσα στα πλευρά και τους κοιλιακούς μυς. Όταν αυτοί οι μύες κάνουν την δουλειά τους, οι βοηθητικοί μύες στο πάνω μέρος του κορμού και του λαιμού μένουν σχετικά παθητικοί. Όποιος αναπνέει από το στήθος βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε αυτούς τους αδύναμους μυς στο πάνω μέρος του σώματος και έτσι αναπτύσσει χρόνια ένταση στο θωρακικό τμήμα της σπονδυλικής στήλης, τους ώμους, και τον λαιμό. Η ένταση αυτή συνήθως δεν περνάει με θεραπείες όπως το μασάζ ή φυσιοθεραπεία, γιατί η ένταση επανέρχεται όταν το άτομο αρχίσει  πάλι να αναπνέει με το στήθος – δηλαδή 22.000 περίπου φορές την ημέρα!

 Όσοι αναπνέουν με το στήθος ευνοούν την διάπλαση στο πάνω μέρος των πνευμόνων και του σώματος. Παρόλο που η αναπνοή με το στήθος φαίνεται εντυπωσιακή, στην πραγματικότητα είναι μια μορφή αναπνοή ατελής. Η μεταφορά του αέρα στο κάτω μέρος των πνευμόνων προκαλεί μια πληρέστερη απορρόφηση οξυγόνου που οφείλεται στη μεγαλύτερη πυκνότητα των τριχοειδών αιμοφόρων αγγείων που βρίσκονται στους κατώτερους λοβούς των πνευμόνων.

 Επειδή οι κοιλιακοί μυς είναι σε μία κατάσταση χρόνιου σφιξίματος, όλα τα όργανα στο κάτω μέρος του σώματος υποφέρουν από έλλειψη κυκλοφορίας. Το άτομο αυτό μπορεί να κρατάει μέσα το στομάχι και να δίνει την εντύπωση λεπτού, αλλά η υγιής λειτουργία των οργάνων της πέψης, της αφομοίωσης και της αποβολής υφίστανται τόσο σοβαρή βλάβη που οι προσπάθειες για χάσιμο βάρους αποβαίνουν άκαρπες.

 Όταν αναπνέουμε με το στήθος, εμποδίζουμε το διάφραγμα να κατέβει στο κατώτατο σημείο στην εισπνοή. Επειδή δεν εισπνέουμε πλήρως, δεν εκπνέουμε εντελώς. Το αποτέλεσμα είναι ότι καταφεύγουμε σε μια πιο γρήγορη αναπνοή προσπαθώντας να αναπληρώσουμε την έλλειψη οξυγόνου. Αυτό ετοιμάζει το έδαφος για ένα σχήμα κρατήματος της αναπνοής που είναι ακόμα πιο σοβαρό – την υπερβολική εισπνοή αέρα (hyperventilation) την φτωχή αναπνοή όπως προτιμώ να την αποκαλώ.

 Όσοι αναπνέουν από το στήθος συσχετίζονται συχνά με τις προσωπικότητες που κάθονται άκρη–άκρη στην καρέκλα τους και η όλη τους η στάση εκφράζει έντονη προσδοκία. Οι άνθρωποι αυτοί μοιάζει σαν να μην έχουν ποτέ αρκετό καιρό για να κάνουν όλες τις δουλειές που οι ίδιοι έχουν ορίσει για τον εαυτό τους. Όσοι αναπνέουν με το στήθος συχνά βρίσκονται σε μία χρόνια, απροσδιόριστη κατάσταση άγχους. Πραγματικά, έτσι αναπνέουμε όταν αντιμετωπίζουμε μία στρεσογόνο κατάσταση. Υπάρχουν τώρα επιστημονικά στοιχεία που δείχνουν μία συσχέτιση ανάμεσα στην αναπνοή με το στήθος και την συχνότερη εμφάνιση καρδιακής νόσου και υψηλής αρτηριακής πίεσης.

 Η αναπνοή με το στήθος είναι η πιο συνηθισμένη δυσλειτουργίας της αναπνοής, στο πολιτισμικό μας περιβάλλον. Καθώς συνειδητοποιείτε περισσότερο αυτό το σχήμα, ίσως μπορείτε να αρχίσετε να παρατηρείτε πόσοι άνθρωποι γύρω σας αναπνέουν με τον τρόπο αυτό που είναι γεμάτος στρες.

 

Πώς θα το καταλάβετε: Ακουμπήστε το ένα χέρι στο στομάχι και το άλλο χέρι ψηλά πάνω στο στέρνο. Ποιο χέρι κινείται περισσότερο όταν αναπνέετε; Πού νοιώθετε ότι κινείται η αναπνοή σας, στο στομάχι ή στο στέρνο και στο πάνω τμήμα των πνευμόνων; Νοιώστε αν το στομάχι (η κοιλιακή χώρα) διαστέλλεται εντελώς, φουσκώνοντας προς τα έξω στην εισπνοή. Μήπως νοιώθετε να τραβάτε το στομάχι προς τα πάνω και προς τα μέσα κατά την διάρκεια της εισπνοής; Ένας τρόπος για να το καταλάβετε αυτό είναι να παρατηρήσετε αν νοιώθετε αυξημένη ένταση στους ώμους όταν εισπνέετε. Οι ώμοι σας ανασηκώνονται με την εισπνοή αντί να φαρδαίνουν προς τα έξω; Αν το στήθος και το στομάχι κινούνται ταυτόχρονα, τότε κατά πάσα πιθανότητα δεν ανασαίνετε με το στήθος. Θυμηθείτε, το χαρακτηριστικό όσων ανασαίνουν με το στήθος είναι ότι πιέζουν την αναπνοή προς τα κάτω και την αναγκάζουν να κινηθεί ψηλότερα μέσα στο σώμα. συνέχεια>>

   Ι.Κένης δάσκαλος γιόγκα και διαλογισμού

Επικοινωνία και πληροφορίες και για την αναπνοή ΕΔΩ ή Mail: info@yogainathens.gr

.

σελίδες σε συνέχειες για να βελτιώσετε να ανοίξετε και να ελευθερώσετε τη δική σας τρόπο αναπνοής

<<Εκπνοή   1    3   4   5   6      9   10   11   12   13   14   15   16   17  +  1   2   3   4   5   6 . Εισπνοή>>

.

<<Πώς είναι η αντίστροφη αναπνοή           YOGA HOME  Πώς να βελτιώστε την αναπνοή από το στήθος>>

.

ΑΝΑΠΝΟΗ

top/επάνω

.